Våra sajter
Tillbaka till menyn

22 april 2024

Johan Sörberg utsedd till hedersledamot i Sveriges bagare & konditorer

Sveriges bagare & konditorer utsåg på årsmötet den 22 april 2024 Johan Sörberg till hedersledamot.

Årsmötet för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer kan utse en person som gjort extraordinära insatser för branschen till hedersledamot. Under årsmötet den 22 april 2024 utsågs Johan Sörberg till den femte hedersledamoten någonsin.

Motiveringen till utnämningen av Johan Sörberg till hedersledamot i Sveriges bagare & konditorer:

Bagar- och konditormästare Johan Sörberg utses, med stor respekt och uppskattning av landets bagare och konditorer till hedersledamot i Sveriges bagare & konditorer. Johans passion för bagaryrket, djupa engagemang och stora kompetens avspeglas i det omfattande och mångfacetterade avtryck han gör i bageribranschen.

Johan har under en lång rad av år framgångsrikt drivit egna bagerier med fokus på skickligt hantverk på ett sätt som utmanat normer. I sina bagerier har han även utbildat och inspirerat nästa generations bagare. Under en tid när bageribranschen inte fick speciellt mycket uppmärksamhet gav Johan branschen ett ansikte utåt och gjorde på det sättet branschen mer attraktiv, både för kunder och för personal.

Johan har även varit – och är alltjämt – en värdefull resurs för Sveriges bagare & konditorer. Hans engagemang sträcker sig från att vara coach för det Svenska Bagarlandslaget till att agera som juryledamot och speaker vid tävlingar och evenemang. Han är även alltid behjälplig, exempelvis genom att agera mentor till mängder av bagare.

Vi vill med största aktning och beundran erkänna Johans extraordinära bidrag till vårt yrke. Hans insatser inte bara lyfter bagare i hans närhet utan inspirerar en hel bransch att ständigt förändras. Johan är en pionjär som bidragit till att återuppliva kärleken till hantverket och har därmed lagt grunden för en bransch som är mer dynamisk, kreativ och hållbar än någonsin.

Att utnämna Johan Sörberg till hedersledamot är inte bara en erkänsla av hans personliga bedrifter, utan en hyllning till hans roll som en katalysator för förändring och innovation inom bageribranschen.

Tidigare hedersledamöter är:

• Claes Christenson, Stockholm
  • Åke Eriksson, Eskilstuna
  • Harald Jahn, Västerås
  • Curt Sandelius, Stockholm

För mer information eller frågor, vänligen kontakta Sveriges bagare & konditorers vd Martin Lundell, martin@bageri.se, 08-762 67 94.